Op mijn werk! - Reisverslag uit Kilcoy, Australië van Karlijn Vries - WaarBenJij.nu Op mijn werk! - Reisverslag uit Kilcoy, Australië van Karlijn Vries - WaarBenJij.nu

Op mijn werk!

Door: Karlijn de Vries

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

27 April 2016 | Australië, Kilcoy

Zo na wat drukke dagen weer tijd om wat te schrijven!:)

Zondag ochtend ben ik opgehaald door een lieve familie, kennissen van de mensen waarvoor ik werk. Ze namen me mee naar de show, waar ze de laatste dag hadden. Zo’n 1,5 uur onder Brisbane. Daar heb ik mijn Nederlandse collega ontmoet(Alicia). Heel leuk meisje! Fijn om iemand te hebben waarmee ik ook Nederlands kan praten! Ik heb haar wat geholpen met de laatste dingen op de show. Laat in de middag zijn we “naar huis” gereden. Zo’n 3 uur. Kilkoy ligt namelijk 1,5 uur boven Brisbane. Thuis alles opgeruimd en lekker gegeten. Ik kreeg een bed voor 1 nacht bij de familie in huis. Dag later ben ik verhuisd naar een ander huis op het landgoed. Ik zal het voorzichtig zeggen, in Nederland lopen we ervoor weg.. Veel kapot, vies en veel ongedierte. We zullen het ermee moeten doen. Zal wennen zijn denk ik.

De familie bestaat uit 6 mensen. Vader(David) moeder(Paula), 2 zoons en 2 dochters. Joshua en Oliva zijn beide van mijn leeftijd en dan zit er een lange tijd tussen en hebben ze nog 2 kinderen. Joseph van 10 en Sophia van 7. Vroeg me de eerste avond als of ik haar BFF (Best Friend Forever wilde zijn), zo lief!

Maandag mijn eerste werkdag gehad, en wat voor dag… Ik heb bijna 12 uur gewerkt achter elkaar zonder pauze. Positief bekeken, de andere dagen kunnen dan alleen maar meevallen haha! Omdat we terug kwamen van de show en omdat ze vandaag(woensdag) weer vertrokken moest alles gewassen worden. Ook omdat er niemand was geweest tijdens de show van 10 dagen om de weides bij te houden(mest opruimen) was dat heel veel werk om schoon te maken. Was die avond echt gebroken. Gelukkig dinsdag al een betere dag gehad en vandaag helemaal. Heb vandaag 2,5 uur middagpauze gehad, dus even tijd om bij te tanken. Heb ‘s nachts nog steeds last van m’n jetlag en slaap slecht.

De eerste keer dat ik op de werkvloer naar de wc ging schrok ik me kapot. Er zitten hier gifgroene kikkers in de wc. Die kruipen onder de bril, daar waar wij normaal chloor spuiten om schoon te houden. Zolang ze daar zitten kunnen je naar het toilet, niet als je ze ziet zitten. Brr.. Als je dan doorspoelt glijden ze eronder vandaan .. Toch wel apart gezicht!
Ook ben ik gewaarschuwd voor slangen die in grote waterbakken kunnen zitten. Als ik deze moet controleren mag ik nooit mijn hand er zomaar insteken. Eerst zorgen dat ik via de onderkant het water eruit laat lopen zodat je ziet wat of er geen in de bak zit. Ze zijn namelijk giftig als ze bijten. Het zijn grote en als ze zich bedreigd voelen gaan ze recht overeind staan en dan zijn ze groot heb ik me laten vertellen! Zit er dus 1: wegrennen!

Mijn werkzaamheden variëren de hele dag. ’s Ochtends begin in met uitmesten van de weides. De meeste paarden staan hier dag en nacht buiten. Dan mesten we de stallen uit van de 6 paarden die wel binnen staan ’s nachts. Tussendoor maken we paarden klaar voor Paula en Olivia die hier de amazones zijn. We halen de paarden dan binnen van de wei, zetten hem klaar zodat ze meteen op kunnen stappen, na het rijden worden alle paarden altijd helemaal afgespoten, de deken die ze op de wei op hebben gaat meteen terug op het paard (paard is dan nog helemaal nat) en wordt gelijk terug op de wei gezet. Dit is iets wat ik helemaal niet gewend ben in Nederland. Als ze nat zijn gaat er een fleecedeken op (als het niet warm genoeg is) en/of ze gaan in de molen om uit te stappen na het werken. Ze rijden alle paarden in de morgen. Een andere werkzaamheid is longeren. In Nederland deed ik een paard altijd vast aan een longeer lijn. Hier laten ze het paard los in een normale rijbaan en laten ze hem zelf lopen. Dan heb ik (normale gesproken) pauze rond 1 uur tot ongeveer 3 uur. Dan komt Nick thuis( vriend van Olivia) en help ik hem met klaarzetten van zijn paarden. Nick is paardentandarts overdag. Daarna werken we (Alicia en ik) alles op stal af. Mesten de boxen nog een keer uit van de paarden die overdag op stal hebben gestaan en zorgen dat alles schoon is.

Omdat ze (Paula, Olivia en Alicia) vertrokken zijn naar een show in Sydney en ik thuis ben gebleven voor de andere paarden en voor Nick heb ik lekkere rustige dagen nu. Dat is erg fijn om een beetje bij te komen, en in het ritme te komen hier!

’s Avonds eten we altijd mee met de familie. Heb gister al een lekkere BBQ gehad. Rond 6 uur is het hier al donker, het is nu herfst hier. Ik begreep dat dat hier in de zomer ook al om 7 uur donker is. Niet de lange avonden als wij hebben in de zomer in NL.

Ow iets wat ik echt niet verwacht had, maar toch gebeurd is. Ik heb een compliment gehad over mijn Engels! Erg fijn om te horen. Het gaat me tot nu toe ook echt goed af om met ze te communiceren! :):)

Leuk dat je even tijd gemaakt hebt om mijn avonturen te lezen! Zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat! :) Dan weet ik wie mijn blogs lezen!

Liefs Karlijn!

  • 27 April 2016 - 13:29

    Luuk :):

    Echt heel vet om te lezen Karlijn je schrijft het heel leuk op allemaal. Ik kijk uit naar de volgende en ga ze zeker lezen. Laat je een berichtje achter als de volgende er op staat?
    Houdoe en de groeten vanuit op dit moment Fuertaventura.
    Luuk :D

  • 27 April 2016 - 13:30

    Frans:

    Top karlijn
    En maar bang zijn voor je engels
    En al die andere vrienden die je tegen komt
    Hebben ze ook honden daar
    Gr frans

  • 27 April 2016 - 14:16

    Joia:

    Super trots op je meis! Naast het werken niet vergeten om ook te genieten he! Xx

  • 27 April 2016 - 15:53

    Oma Riet:

    Mary heeft het voorgelezen, heel leuk om dit te horen. Zo trots op je dat je dit allemaal zo goed op pakt. Fijn dat Engels je goed af gaat, dan komen de vrienden ook wel :-)
    Neem op tijd je rust dan lijkt alles veel makkelijker!
    Ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Liefs van Oma Riet

  • 27 April 2016 - 17:01

    Esther:

    Hoi Karlijn.
    Wat leuk om jouw belevenissen te lezen.
    Heel veel plezier en geniet ervan!

    Groetjes Esther (van Joyim)

  • 27 April 2016 - 17:04

    Jacqueline:

    Hoi meissie, leuke en minder leuke dingen maar ja je bent nu eenmaal niet in NL. Zo te lezen gaat het je goed af, en al die nieuwe belevenissen die neemt niemand je af. Kijk alweer uit naar je volgende verslag.
    Liefs Guan en Jackie

  • 27 April 2016 - 17:09

    Diny En Henk:

    Fijn om weer iets te lezen van je
    zijn het wel mooie paarden en is het daar springen of dressuur
    en mag je zelf ook rijden daar
    we kijken weer uit naar het volgende verslag
    Gr. van ons xx en een poot van Tom&Jerry

  • 27 April 2016 - 20:43

    Milou :

    Leuk om te lezen!
    Ook leuk om zo de verschillen tussen Nederland en Australië te lezen.
    Geniet er nog maar goed van, ik blijf je volgen.
    Liefs milou

  • 28 April 2016 - 13:32

    Kimber:

    Heel leuk om te lezen karlijn!
    Ik moest toch wel eventjes lachen om het stukje.met de kikkers hahaha
    Erg leuk om de verschillen te lezen van NL en australie...!
    Heel veel plezier, ik wacht af op je volgende reisverslag !
    Liefs kim

  • 28 April 2016 - 21:23

    Jan&Suzanne:

    Suzanne laat me net je verslag lezen, hartstikke leuk, hoever zit je van de bewoonde wereld?
    Heb je ook al slangen gezien of er alleen nog maar over gehoord (Als het er veel zijn...... Suzanne wil dan wel een tasje van slangenleer). Veel plezier en verwen de paarden daar niet teveel anders willen ze allemaal mee naar NL

  • 29 April 2016 - 12:31

    Richard:

    Hee zussie,
    Super leuk om te lezen! Hoop dat je niet te vaak hoeft "weg te rennen"!
    Al lijkt het me wel vet om zn beest in het echt te zien! haha

    Veel plezier nog daar!

    je broertje

  • 01 Mei 2016 - 22:09

    Trudy:

    Wat een avontuur Karlijn en super dat je dit aan bent gegaan. Kijk je wel goed uit voor de slangen brrrr. Ik hoop dat je snel lekker slaapt

  • 03 Mei 2016 - 13:41

    Marlou:

    Gaaf Karlijn!
    Je maakt wat mee daar met al die wilde dieren;) Lijkt me zwaar werk zo in die hitte die het daar nog steeds is!
    Ik kijk uit naar je volgende Blog!
    XXX

  • 08 Mei 2016 - 12:56

    Guus:

    Goed om te lezen dat je je al aardig "thuis" begint te voelen.
    Al de nieuwe indrukken en ervaringen neem je voor je hele leven mee.
    Super.

    Groetjes,
    Guus

Tags: kilkoy, horses

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Kilcoy

Australië

Work and Holiday

Recente Reisverslagen:

05 December 2016

Update 5-12-2016 *verhuisd*

17 Oktober 2016

update 17-10-2016

30 Augustus 2016

Update 30-8-2016

11 Augustus 2016

Update 11-8-2016

14 Juli 2016

update 14-7-2016
Karlijn

Actief sinds 13 April 2016
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 7656

Voorgaande reizen:

19 April 2016 - 18 April 2017

Australië

13 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: